Modul 6: Unge med autisme eller adhd med seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd
Dette kursus har fokus på den psykologiske forståelse af seksuelle overgreb.  Du får en bedre forståelse af de problematikker, der kan opstå hos mennesker, der har været udsat for seksuelle overgreb.

Om modulet

Underviser

Anne Kaplan

Målgruppe

Fagpersoner, der arbejder med psykologien omkring seksuelle overgreb.

Varighed

Kan tilpasses til 1 eller 2 kursusdage

Sted

Hos jer

Pris

35.000 kr/ 2 dage

19.500 kr/ 1 dag

Indhold

Dette modul fokuserer på puberteten som en udfordrende periode, særligt for unge med autisme eller ADHD og deres forældre eller omsorgspersoner. Unge med udviklingsforstyrrelser kan biologisk udvikle sig alderssvarende, men agerer ofte ikke alderssvarende på mange områder, hvilket kan skabe bekymringer. Undersøgelser viser, at der er en overrepræsentation af børn og unge med udviklingsforstyrrelser, der udsættes for seksuelle krænkelser. Samtidig er der stigende opmærksomhed på, at store børn og unge med ADHD eller autisme selv kan udvise seksuelt bekymrende adfærd. Formålet med dette modul er at give fagpersoner redskaber og viden til at hjælpe disse unge med en sund seksuel udvikling og at forebygge seksuelle overgreb.

Modulet giver fagpersoner indsigt i, hvordan de kan støtte unge med ADHD eller autisme i deres seksuelle udvikling, så alles grænser respekteres. Mange fagpersoner står overfor udfordringer med at kende forskel på ”normal” seksuel adfærd og bekymrende adfærd hos unge med autisme/ADHD. Denne skelnen er afgørende for at kunne forebygge seksuelle overgreb og sikre, at de unge udvikler sig på en sund måde. Vi vil gennemgå typiske tegn på seksuelt bekymrende adfærd samt metoder til behandling og støtte af unge, der har overskredet andres grænser.

Kurset vil blandt andet komme omkring:

  • Erfaringer og dilemmaer fra forældre, opholdssteder og specialskoler om seksualitet hos unge med autisme/ADHD
  • Dilemmaer fagpersoner møder i arbejdet med seksualitet hos unge med udviklingsforstyrrelser
  • Hvordan påvirker autisme eller ADHD seksualiteten?
  • Hvornår er noget ”normal” seksuel adfærd, og hvornår bliver det bekymrende?
  • Tegn på seksuelt bekymrende adfærd hos unge med ADHD/autisme
  • Typiske behandlingsforløb for unge med udviklingsforstyrrelser, der har optrådt seksuelt krænkende
  • Metoder og interventioner til at reducere seksuelt bekymrende adfærd

 

Citat:
Ung dreng, 19 år, med autisme
“Jeg så porno på internettet. Jeg kunne godt lide at se på det og vidste nok ikke helt, hvad det var. En dag fik jeg bare lyst til at gøre de samme ting med min lillesøster. Efter ca. 1½ år stoppede jeg med at lave de ‘lege’ (jf. seksuelle overgreb) på min søster, fordi nogle af mine venner på skolen begyndte at lave jokes om disse ting – så vidste jeg, at det, jeg lavede med min søster, var forkert og helt unormalt.”

FAQ

Er der et maksimum for deltagerantal?

Nej, der er ingen begrænsninger på antallet af deltagere. Jeg har erfaring med at formidle indhold til både små og store grupper, og jeg sørger altid for, at undervisningen er engagerende og relevant, uanset størrelsen på forsamlingen. Indholdet tilpasses naturligvis gruppens størrelse og behov.

 

Taler du også på konferencer?

Ja, jeg taler også på konferencer og har erfaring med at tilpasse oplæg til et bredt publikum. Mit mål er altid at skabe en meningsfuld og inspirerende præsentation, der passer til konferencens tema og målgruppe. Hvis I ønsker mig som taler, kan vi drøfte format og indhold, så det passer til jeres fomål.

Er transport inkluderet i prisen?

Transportomkostninger på Sjælland er inkluderet i prisen, så der er ingen ekstra omkostninger for transport inden for dette område. Hvis arrangementet skal afholdes uden for Sjælland, vil vi sammen aftale transportomkostningerne, så alt er klart ved booking.

Kan vi få kurset som et 3-timers oplæg?

Ja, jeg kan tilpasse temaoplægget til et 3-timers format, hvis det passer bedre til jeres behov. Dette giver mulighed for at dykke ned i de mest centrale emner og sikre, at vi når de vigtigste punkter inden for den aftalte tid. Kontakt mig gerne for en pris og yderligere detaljer.

 

Kan kurset tilpasses vores specifikke fagområde?

Ja, jeg tilpasser gerne kurset til jeres specifikke fagområde. Jeg sørger for at skræddersy indholdet, så det matcher de udfordringer og emner, der er relevante for jeres arbejde. Det er vigtigt for mig, at kurset bliver så målrettet og brugbart som muligt for jer.

 

 

Er der mulighed for efterfølgende sparring eller rådgivning?

Ja, jeg tilbyder også efterfølgende sparring eller rådgivning, hvis der er behov for det. Mange oplever, at de har brug for at følge op på kurset med yderligere spørgsmål eller ønsker en uddybning af bestemte emner, og det er jeg selvfølgelig åben for. Vi kan tale nærmere om, hvad der vil give bedst mening for jer.

 

 

Hvordan kan vi forberede os bedst muligt på kurset?

Jeg anbefaler, at I tænker over de specifikke udfordringer eller temaer, I gerne vil have belyst, så jeg kan forberede mig bedst muligt på at adressere dem. Det kan også være en god idé at forberede deltagerne på de overordnede emner, så de er klar til at deltage aktivt i diskussioner og gruppearbejde under kurset.

Undervisningsform

Undervisningsformen er dialogbaseret og involverer aktiv deltagelse fra kursisterne gennem plenumdiskussioner, hvor der lægges vægt på at skabe en åben og tryg atmosfære. Der vil blive arbejdet med konkrete cases, video- og lydklip samt breve, der belyser forskellige aspekter af tematikken. Gennem gruppearbejde opfordres deltagerne til at reflektere over egne erfaringer og teoretisk viden, og undervisningsmaterialet tilpasses løbende målgruppens behov for at sikre, at indholdet er relevant og anvendeligt i deres daglige arbejde. Dette skaber en engagerende og dynamisk læringsproces, hvor teori og praksis går hånd i hånd.

Forudsætninger

Forudgående viden om emnet er ikke nødvendig for at deltage i kurset, men det henvender sig specifikt til fagpersoner, der ønsker at opkvalificere deres viden og færdigheder inden for forståelsen af seksuelle overgreb. Kurset er særligt relevant for dem, der arbejder med sårbare målgrupper og har behov for at få en mere nuanceret indsigt i de psykologiske mekanismer, der ligger bag både ofres og gerningspersoners adfærd.

“Anne underviser på en levende og inspirerende måde i metoder og samtaleteknikker, som jeg uden tvivl vil bruge i mit arbejde fremover”

Dorte Bodin Staal – Pædagog

“Tak. Du giver mig 3 dage med spænding, udmatning, gribende undervisning. Uanset træthed får jeg energi og motivation tilbage. Jeg bliver ikke mæt. Jeg kommer tilbage”

Michael Skipper – Virksomhedskonsulent

“Anne kan formidle så alle kan forstå. Jeg har fået så mange gode redskaber med mig”

Kristiana Islandi – Jordemoder

“God indføring i teori og metoder. Og god sammenhæng imellem teori og praksis. Anne har meget på hjertet og hun er super god til at formidle det, samtidig med at Anne har en super god tilstedeværelse”

Katrine Damm – Skolelærer

“Efter at have været på kursus med Anne Kaplan har jeg fået en større viden omkring seksuelle overgreb, samt hvordan man kan tale med børn, unge og familier om det skete. Anne er god til at koble teori og praksis”

Sandra Khallad – Socialrådgiver

“Anne underviser på en levende og inspirerende måde i metoder og samtaleteknikker, som jeg uden tvivl vil bruge i mit arbejde fremover”

Dorte Bodin Staal – Pædagog

“Hun har sit eget Anne-sprog, sine egne begreber, og en skøn blanding af noget, der er virkelig struktureret og samtidig improviseret. Metodisk er det narrative univers bare et enkelt af Annes mange veje at gå, og man er aldrig i tvivl om, at hun sætter rammen, og at man er i de bedst tænkelige hænder. Det er helt i særklasse.”

Rikke Veth, Terapeut og Familiebehandler

{

“Anne underviser på en levende og inspirerende måde i metoder og samtaleteknikker, som jeg uden tvivl vil bruge i mit arbejde fremover”

Bodil Staal, Pædagog

{

“Tak. Du giver mig 3 dage med spænding, udmatning, gribende undervisning. Uanset træthed får jeg energi og motivation tilbage. Jeg bliver ikke mæt. Jeg kommer tilbage”

Michael Skipper, Virksomhedskonsulent

{

“Hun har sit eget Anne-sprog, sine egne begreber, og en skøn blanding af noget, der er virkelig struktureret og samtidig improviseret. Metodisk er det narrative univers bare et enkelt af Annes mange veje at gå, og man er aldrig i tvivl om, at hun sætter rammen, og at man er i de bedst tænkelige hænder. Det er helt i særklasse.”

Rikke Veth, Terapeut og Familiebehandler

{

“Anne kan formidle så alle kan forstå. Jeg har fået så mange gode redskaber med mig”

Kristiana Islandi, Jordemoder