Dette modul fokuserer på puberteten som en udfordrende periode, særligt for unge med autisme eller ADHD og deres forældre eller omsorgspersoner. Unge med udviklingsforstyrrelser kan biologisk udvikle sig alderssvarende, men agerer ofte ikke alderssvarende på mange områder, hvilket kan skabe bekymringer. Undersøgelser viser, at der er en overrepræsentation af børn og unge med udviklingsforstyrrelser, der udsættes for seksuelle krænkelser. Samtidig er der stigende opmærksomhed på, at store børn og unge med ADHD eller autisme selv kan udvise seksuelt bekymrende adfærd. Formålet med dette modul er at give fagpersoner redskaber og viden til at hjælpe disse unge med en sund seksuel udvikling og at forebygge seksuelle overgreb.
Modulet giver fagpersoner indsigt i, hvordan de kan støtte unge med ADHD eller autisme i deres seksuelle udvikling, så alles grænser respekteres. Mange fagpersoner står overfor udfordringer med at kende forskel på ”normal” seksuel adfærd og bekymrende adfærd hos unge med autisme/ADHD. Denne skelnen er afgørende for at kunne forebygge seksuelle overgreb og sikre, at de unge udvikler sig på en sund måde. Vi vil gennemgå typiske tegn på seksuelt bekymrende adfærd samt metoder til behandling og støtte af unge, der har overskredet andres grænser.
Kurset vil blandt andet komme omkring:
- Erfaringer og dilemmaer fra forældre, opholdssteder og specialskoler om seksualitet hos unge med autisme/ADHD
- Dilemmaer fagpersoner møder i arbejdet med seksualitet hos unge med udviklingsforstyrrelser
- Hvordan påvirker autisme eller ADHD seksualiteten?
- Hvornår er noget ”normal” seksuel adfærd, og hvornår bliver det bekymrende?
- Tegn på seksuelt bekymrende adfærd hos unge med ADHD/autisme
- Typiske behandlingsforløb for unge med udviklingsforstyrrelser, der har optrådt seksuelt krænkende
- Metoder og interventioner til at reducere seksuelt bekymrende adfærd
Citat:
Ung dreng, 19 år, med autisme
“Jeg så porno på internettet. Jeg kunne godt lide at se på det og vidste nok ikke helt, hvad det var. En dag fik jeg bare lyst til at gøre de samme ting med min lillesøster. Efter ca. 1½ år stoppede jeg med at lave de ‘lege’ (jf. seksuelle overgreb) på min søster, fordi nogle af mine venner på skolen begyndte at lave jokes om disse ting – så vidste jeg, at det, jeg lavede med min søster, var forkert og helt unormalt.”