1/3 af alle seksuelle overgreb i Danmark begås af store børn og unge under 18 år. Formålet med dette modul er at give en introduktion til de dynamikker, der kan føre til, at større børn og unge ender i en situation, hvor de krænker et barn seksuelt. Modulet har også til formål at hjælpe fagpersoner med at spotte tegn på overgrebsadfærd, forebygge seksuelle overgreb og give inspiration til, hvordan man kan tale med unge om deres adfærd på en konstruktiv måde. Dette modul fokuserer på, hvordan vi som professionelle kan forstå og arbejde med store børn og unge, der udviser seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd – ofte med stor skyld og skam som følge. Vi dykker ned i konkrete sager, hvor unge har begået overgreb, og ser på de dynamikker, der fører til seksuelle overgreb. Myter og fakta om området vil blive belyst, ligesom vi gennemgår risikofaktorer og de psykologiske konsekvenser, der kan opstå hos unge krænkere. Modulet præsenterer også begreber som cycle of abuse og grooming, og der gives redskaber til at føre samtaler om seksuel overgrebsadfærd med de unge. Undervisningen veksler mellem oplæg og dialog, og cases fra praksis vil blive inddraget.
Kurset vil blandt andet komme omkring:
- Myter, fakta og statistik på området
- Hvad kendetegner ligeværdige seksuelle relationer, og hvornår bliver en relation bekymrende?
- Risikofaktorer for udvikling af seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd
- Profil af unge med seksuel overgrebsadfærd
- Hvad er grooming?
- Introduktion til cycle of abuse
- Hvordan kan et non-seksuelt behov få et seksualiseret udtryk?
- Inspiration til samtalen om seksuel overgrebsadfærd
- Overgrebsadfærd som et traume, og risikoen for dobbelttraumatisering i samtalen
Citat:
Jacob, 21 år
“Det er først de sidste par år, hvor det er gået op for mig, at der nok var noget, jeg lavede med de andre børn, der ikke var ok… kan slet ikke holde mig selv ud… får helt kvalme… hvad fanden havde jeg gang i?”