Depressionen set indefra

– om længerevarende tomhed og tristhed hos unge

 ”Jeg ved med sikkerhed, at jeg vågner op i morgen helt smadret og ude af stand til at holde mine øjne åbne, men alligevel er søvn, hvad jeg frygter allermest lige nu. Til dels fordi det føles som spild af tid, men primært fordi jeg ved, hvilken tanke-karrusel jeg skal igennem. Det er det samme hver nat. (…) Jeg troede, at det ville være det bedste for alle, hvis jeg ikke eksisterede længere. En kæmpe byrde ville blive løftet fra deres skuldre og jeg ville slippe for at være ked af det – jeg ville slippe for at føle…. At have hevet alle de mennesker omkring mig med ind i det her forløb er det værste, jeg nogensinde har gjort, men lige så lidt at de fortjener at skulle vidne det, lige så lidt fortjener jeg at være udsat for det (…)Første gang jeg følte mig ordentligt forstået var, da jeg så en dokumentar om musikgruppen Ukendt Kunstner”.

Juliane 17 år

  

Målgruppe for undervisningen:

  • Psykologer, socialrådgivere, behandlere, kontaktpædagoger og andre fagfolk der arbejder med unge
  • Studievejledere, lærere, mentorer, uu-vejledere, elevcoaches og  andre fagfolk der arbejder med unge på ungdomsuddannelserne.

 

Formål:

  • At blive opkvalificeret i forhold til at kunne genkende og afdække længervarende tomhed, tristhed og depression hos unge.
  • At høre unges egen beskrivelse af, hvad depressionen gør ved deres oplevelse af dem selv og aktuelle livssituation og skoleforløb.
  • Inspiration til hvad unge oplever er hjælpsomt i den periode hvor de er ramt af depression, både generelt og i skoleøjemed.

 

Beskrivelse:

En del unge oplever at bære rundt på en stor tomhed, tristhed eller depression. Depressionen hos unge adskiller sig på forskellige områder fra den, man kan opleve hos voksne. Blandt andet kan depressionen komme til udtryk ved et højnet irritationsniveau, der bevirker, at de konflikter med deres omgivelser. Det kan være vanskeligt for den unge selv og deres omgivelser at finde ud af, hvornår der er tale om almindelig teenage-adfærd, og hvornår der er tale om depressive symptomer. En af effekterne ved depression er, at den unge udvikler et tunnelsyn der resulterer i et negativt selvbillede, og livet kan opleves håbløst og mørkt. Den unge kan trække sig socialt, og det kan være svært at følge med i skolen, idet koncentration og indlæringsevnen forringes.

I undervisningen præsenteres tegn og symptomer på depression.

Der vil være breve og videoklip med unge der fortæller om livet med depression. Med de unges egen viden om hvad der var hjælpsomt for at de kunne udholde og komme væk fra depressioen, vil der være  inspiration til, hvorledes man bedst kan støtte den unge under en depression og i visse tilfælde hjælpe med at få depressionen på afstand.

Undervisningen er dialogbaseret og der vil blive inddraget cases og filmklip. Vi vil komme omkring følgende:

 

Depression set indenfra

  • Tristhed, tomhed og depression som respons på belastninger.
  • Depressionens indflydelse på tanker, følelser, krop og handlinger
  • Depressionens tricks og strategier
  • De unges egen oplevelse af hvorvidt det er hjælpsomt eller ikke hjælpsomt af få diagnosen depression

Værktøjer og metoder:

  • Samtaleteknikker i forhold til bedst at støtte unge ramt af depression
  • introduktion til gavnlige redskaber.
  • Introduktion til belastningsdiagrammet, og hvordan man kan bruge det i samtalen med den unge.

Varighed:

  • 3 timers vidensoplæg

eller

  • 1 kursusdag fra 9.00-16.00

Pris:

Afhængig af sted og antal deltagere. Kontakt mig for at høre nærmere

15 års erfaring med individuel terapi, gruppeterapi for unge samt samtaler med pårørende og familier.